چگونه کتانی ورزشی کهنه را نو کنیم؟

قبل از آنکه کتانی ورزشی کهنه را خود را بیرون بیاندازید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن را نو کنید! اکثر کفش‌های ورزشی طوری طراحی شده‌اند که براساس برخی از ویژگی‌های اصلی خود که راحتی و انعطاف پذیری هستند، بتوانند مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار گیرند. متأسفانه، حتی بهترین کتونی‌ها نیز به علت استفاده زیاد، دچار آسیب، ساییدگی، پارگی و به‌طورکلی کهنگی می‌‍شوند. ما چندین راهکار اساسی برای نو کردن کتانی کهنه را در این مقاله آورده‌ایم؛ با کیف و کفش آوینا همراه باشید.

 

جهت مطالعه عناوین مقاله روی عنوان مورد نظر کلیک کنید:

 

چگونه کتانی ورزشی کهنه را نو کنیم؟

نو کردن کتونی کهنه به میزان فرسودگی آن بستگی دارد. برخی از کتانی های تنها با تمیز شدن نو می‌‍شوند، برخی دیگر نیاز به تعمیرات اساسی دارند! کهنگی کفش ورزشی در هر مرحله‌ای که باشد، نیاز به رسیدگی سریع دارد، زیرا عدم توجه به این مهم باعث تخریب بیشتر کفش در آینده می‌شود.

رفع پارگی سطحی

یک پارگی سطحی آن‌قدر کوچک است که به سختی می‌توانید آن را ببینید. هرچند به زودی کمی بزرگ‌تر شده و سپس به یک شکاف تمام عیار تبدیل می‌شود که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. یک سوزن خیاطی بردارید، سوراخ را با نخ نایلونی ضخیم (یا نخ دندان) ببندید. از یک الگوی شبکه استفاده کنید، ابتدا به صورت افقی سوزن‌کاری کنید، و سپس به صورت عمودی؛ به یاد داشته باشید فاصله سوزن کاری بسیار نزدیک باشد تا دوختی همگن و مستحکم ایجاد شود.

تعمیر کفی داخلی خراب

مناطق با فشار زیاد که معمولاً در کفی داخلی کفش و در نواحی پاشنه و پنجه است، نسبت به دیگر جاهای کفش تمایل دارند سریع‌تر فرسوده شوند. این امر در طولانی مدت باعث ساییدگی، فرورفتگی و از بین رفتن حالت انعطاف‌پذیری مناطق پر فشار می‌شود. برای رفع سریع این مشکل، یک تکه پارچه مانند نمد یا جین را پیدا کنید، آن را روی قسمت فرسوده با چسب سفت بچسبانید و با سوزن‌کاری لبه‌های اطراف آن را تقویت کنید. استفاده از این روش باعث ایجاد یک بالشتک نرم جهت از بین رفتن مشکل فرورفتگی می‌شود.

چسباندن کفی جدا شدهِ کتانی

یک مشکل رایج در بسیاری از کتانی‌های ورزشی، درآمدن زیره کفش از رویه آن است. به این معنا که کفی کفش دیگر جسبندگی لازم را نداشته و از رویه جدا می‌شود. برای رفع این مشکل، بهتر است از چسبی بسیار قوی بهره ببرید. از یک خلال دندان برای اعمال چسب در مناطق کوچک استفاده کنید. برای مناطق بزرگ‌تر، می‌توانید چسب را به طور مستقیم در جایی که لازم است اعمال کنید. سپس برای سفت شدن محل‌هایی که چسب زده‌اید، از چند وسیله سنگین استفاده کنید. برخی افراد یک قطعه سنگین مانند آجر، سنگ و یا اصلاً برای چندین دقیقه کفش را بین انگشتان خود سفت می‌گیرند تا چسب خشک شود.

پاک کردن کثیفی و گردوغبار

شاید کتانی هیچ مشکلی از نظر عملکرد نداشته باشد، و تنها به دلیل ظاهر کثیف، کهنه به نظر برسد. برای نو کردن کتانی کافی است کتونی را تمیز و شستشو دهید. اغلب استفاده از ماشین لباسشویی بهترین راه ممکن است، ولی اگر می‌‎خواهید کوچک‌ترین بخش کتانی را نیز کاملاً تمیز کنید، می‌توانید به صورت دستی اقدام به شستشو کنید. برای این منظور، نیاز به یک مسواک قدیمی، پارچه تمیز، صابون، سرکه سفید و فرچه دارید. نخست کفی و بندها را از کتانی جدا کنید، سپس برای جدا کردن گل‌ولای خشک شده از کف کفش از فرچه استفاده کنید. با استفاده از پارچه مرطوب سطح رویی کتونی را از گردوغبار پا کنید. برای تمیز کردن لبه‌های زیره کفش از مسواک، صابون یا سرکه سفید استفاده کنید. در پایان کفی و بندها را جدا با آب و صابون شستشو دهید.

بازسازی زیره فرسوده

قطعه‌ای از تایر دوچرخه یا لاستیک ماشین را برای مناطق فرسوده در قسمت زیره کفش استفاده کنید. در هر صورت، از چاقو استفاده کنید تا ناحیه فرسوده را از زیره کفش جدا کنید. لاستیک را به همان اندازه برش دهید و با چسب فوق‌العاده قوی، آن را جای قسمت فرسوده قرار دهید. به‌هرروی، زیره کفش در طولانی مدت دچار خرابی و ساییدگی می‌شود، این خرابی در نواحی پاشنه و پنجه بیشتر از قسمت‌های دیگر است. فرسودگی زیره کفش اغلب به صورت ساییدگی، خراش و تورفتگی ایجاد می‌شود که با استفاده از راه حال بالا، می‌توان کتانی ورزشی کهنه را نو کرد.

نکته: از خشک کردن کتانی در آفتاب و نور مستقیم خورشید به هر قیمت جلوگیری کنید! گرما می‌تواند پارچه را کوچک کند و ساختار میانی زیره کفش که مهمترین قسمت در جذب فشار و شوک است را تضعیف و روند کهنگی کفش را تسریع می‌بخشد. کفش خود را در گوشه‌ای از خانه قرار دهید تا به طور کامل خشک شود.

اهمیت نو کردن کفش ورزشی کهنه

در برخی موارد خرید کفش ورزشی جدید اجتناب‌ناپذیر است، اما راه کارهای بیان شده در بالا، می‌توانند تا حدودی عمر کتانی را افزایش دهند. نو کردن کتانی کهنه به صرفه جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند، همچنین این نگرش را ذهن شما ایجاد می‌کند که بتوانید از کفش‌ها یا دیگر پوشاک خود تا زمانی که قبل استفاده هستند، بهره ببرید.

با این حال، همیشه دو جفت کتونی در خانه داشته باشید و به ترتیب هر کدام بر حسب علاقه به در روزهای مشخص به پا کنید. اگر ورزش خاصی انجام می دهید، مانند بدنسازی یا تنیس، بهتر است کفش مناسب فعالیت خود را خریداری کنید.در پایان، کفش‌های خود را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید.

با کفش قهوه ای زنانه چی بپوشیم؟

یکی از مشکلات رایج در استفاده از کفش قهوه ای...

ادامه مطلب

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *