همه چیز درباره Q10 و رابطه آن با پوست

کیوتن را بشناسید

بسیاری از مردم از رابطه بین کیوتن و پوست، نحوه عملکرد این ماده و چرایی اهمیت آن بی‌اطلاع هستند. در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی خواص قدرتمند کوآنزیم کیوتن می‌پردازیم.

کیوتن ترکیبی کینونی است که به اختصار Q10 نامیده می‌شود. این ماده کوآنزیم محلول در چربی است و در تمام سلول‌های بدن ما یافت می‌شود. کیوتن را نوعی کوآنزیم می‌دانند، زیرا برای عملکرد آنزیم‌های دیگر مورد نیاز است.

سلول

سلول‌های شما برای تولید انرژی و تنفس سلولی به کیوتن نیاز دارند. این کوآنزیم به طور خاص در میتوکندری، که نیروگاه اصلی تولید انرژی سلول‌ها به شمار می‌رود وجود دارد. در میتوکندری، الکترون‌ها در زنجیره انتقالی خاصی به تولید و تبادل انرژی می‌پردازند. به زبان ساده، کیوتن در این زنجیره مسئول انتقال انرژی بین الکترون‌هاست.

انرژی تولید شده توسط این مسیر، در آخر به عنوان انرژی پایه بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای عملکردهای طبیعی سلول‌ها استفاده می‌شوند.

کیوتن در بدن به عنوان عنصر آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل می‌کند. علاوه بر این، کیوتن تنها آنتی اکسیدان محلول در چربی است که به طور طبیعی توسط بدن انسان ساخته می‌شود و مورد استفاده سلول‌ها قرار می‌گیرد. اما بالا رفتن سن و کاهش توان بدن برای تکثیر سلول‌ها، سطح کیوتن طبیعی بدن شما را کاهش می‌یابد.

اگرچه مقداری کیوتن در برخی غذاها مانند بادام زمینی، کلم بروکلی و ماهی وجود دارد، اما تنها 25 درصد از کیوتن مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی تامین می‌شود. دریافت این کوآنزیم به صورت فعال و قابل استفاده، از مواد غذایی بسیار دشوار است.

Q10

خوشبختانه این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی، مکمل‌های خوراکی و موضعی به خصوصی طراحی شده که کمک می‌کنند مقدار کیوتن بدن شما در هر سن و سال و شرایطی در سطح طبیعی باقی بماند. همچنین قابل ذکر است که اگر به دنبال داشتن روتین پوستی موثر و مناسبی برای زیبایی و بهبود پوستتان از درون و بیرون هستید، استفاده از این مکمل‌ها بسیار کمک کننده است.

مزایای کیوتن در مراقبت از پوست چیست؟

با افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت سلامت سلولی و نقش آن در زیبایی و سلامت پوست، افراد بیشتری به سلامت سیستم‌های درون سلولی اهمیت می‌دهند. کیوتن به عنوان عامل انتقال دهنده الکترون شناخته می‌شود که با خاصیت آنتی اکسیدان فوق‌العاده خود، تاثیر به سزایی در سلامت سیستم‌های درون سلولی دارد. از این رو بیشتر تحقیقات درباره این کوآنزیم بر روی مکمل‌های غذایی متمرکز شده است.
اما اخیرا محققان شواهد مستحکمی درباره کاربرد موضعی کیوتن نیز یافته‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از کیوتن به عنوان بخشی از فرمولاسیون محصولات مراقبت پوست، به طور قابل توجهی عملکرد سلول‌های پوستی را بهبود می‌بخشد.

از پوست در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که مولکول‌های مضری به نام رادیکال آزاد در سلول‌ها تولید می‌شوند و از سطح آنتی اکسیدان‌های موجود در بدن فراتر می‌روند. این اتفاق بزرگترین دشمن سلامت پوست و بدن شماست. به گفته دکتر «کنت مارک» متخصص پوست، استرس اکسیداتیو عامل اصلی التهاب مزمن در پوست است.

استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو، باعث تجزیه کلاژن نیز می‌شود و عملکرد سلول‌های پوست را مختل می‌کند. با تداوم این عارضه در طولانی مدت، استرس اکسیداتیو می‌تواند موجب آسیب به DNA و ایجاد سرطان پوست شود.

در این بین کوآنزیم کیوتن، با قدرت آنتی اکسیدان فوق‌العاده خود، رادیکال‌های آزاد را با الکترون‌های ذخیره‌ای خنثی می‌کند و از فعالیت آن‌ها در بدن جلوگیری می‌نماید. کیوتن، از پراکسیداسیون لیپیدی (که پیش زمینه پیری و ایجاد چین و چروک پوستی است) و تخریب غشای سلولی نیز جلوگیری می‌نماید.

چین و چروک‌های پوستی را کاهش می‌دهد

اگر به دنبال رویکردی داخلی و سیستماتیک برای رفع چین و چروک‌های پوستی خود هستید، کیوتن راه نجات را به شما نشان می‌دهد. کیوتن به عنوان آنتی اکسیدان از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش، که یکی از منابع اصلی استرس اکسیداتیو است، محافظت می‌کند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب و اشعه مضر ماورا بنفش ساطع شده از آن، می‌تواند منجر به پیری زودرس پوست (پیری نوری نیز نامیده می‌شود) شود. در فرآیند پیری نوری، فیبرهای ساختاری کلاژن و فیبروبلاست‌ها که وظیفه ساخت کلاژن را بر عهده دارند، تخریب می‌شوند.

به طور معمول، پوست شما از کیوتن به عنوان عامل آنتی اکسیدان برای مبارزه با اشعه ماورا بنفش استفاده می‌کند. اما از آنجایی که سطح این کوآنزیم با افزایش سن کاهش می‌یابد، با بالا رفتن سن و سال، پوست دچار آسیب بیشتری می‌شود. تحقیقات نشان داده استفاده موضعی از محصولات حاوی کیوتن، به طور قابل توجهی می‌تواند چین و چروک‌های پوستی را کاهش دهد.

کیوتن منبع  انرژی سلول‌های پوستی است

هادلی کینگ می‌گوید، هر سلول برای عملکرد صحیح خود به انرژی نیاز دارد و کاهش سطح انرژی سلول باعث کاهش راندمان فعالیت و ایجاد آسیب سلولی می‌شود. سلول‌هایی مانند فیبروبلاست‌ها که در ساخت کلاژن دخیل هستند و کراتینوسیت‌ها که کراتین مورد نیاز بدن را تولید می‌کنند، به مقدار انرژی بیشتری برای عملکرد خود نیاز دارند.

با افزایش سن، همانطور که میزان کیوتن بدن کاهش می‌یابد، فعالیت میتوکندری و تولید انرژی بدن نیز کم می‌شود و این امر ضعیف شدن عملکرد سلول‌ها را به دنبال دارد. عملکرد سلول‌ها بدون دریافت انرژی کافی کاهش می‌یابد و این امر منجر به ایجاد چین و چروک و افتادگی پوستی می‌شود.

مصرف موضعی کیوتن، انرژی مورد نیاز سلول را به راحتی تامین می‌کند. در نتیجه سلول انرژی کافی برای عملکرد صحیح و ترمیم آسیب‌های ناشی از استرس را دریافت می‌کند

موجب کاهش التهابات و از بین بردن لک‌های پوستی می‌شود

کوآنزیم کیوتن، با خاصیت آنتی اکسیدان خود، فعالیت ملانوسیت‌ها را محدود می‌کند. این امر قدرت ساخت رنگدانه یا همان ملانین را در سلول‌های پوستی کاهش می‌دهد و موجب یکدست شدن پوست و از بین رفتن تدریجی قرمزی و لک‌های پوستی می‌شود.

کوآنزیم کیوتن

کیوتن برای چه نوع پوستی مناسب است؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که کیوتن برای چه پوست‌هایی مناسب است. یکی از بزرگترین مزایای این کوآنزیم فوق‌العاده، قدرت تطبیق‌پذیری آن است. این امر امکان استفاده از این آنتی اکسیدان شگفت‌انگیز را در طیف وسیعی از محصولات متنوع فراهم می‌کند.

پوست حساس

کیوتن ترکیب بسیار ملایمی دارد و از آنجا که به طور طبیعی در بدن ما موجود است، نمی‌تواند پوستتان را دچار واکنش‌هاای آلرژیک و حساسیت کند.

پوست خشک

استفاده از کیوتن در بسیاری از محصولات مرطوب کننده و آبرسان رایج است. وجود این کوآنزیم در کرم‌ها، ضمن تامین رطوبت و آب مورد نیاز سلول‌های پوستی، به پوست کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری خود را در مقابل آسیب‌های محیطی حفظ کند و سالم بماند.

پوست چرب و مختلط

وجود کیوتن در محصولات مخصوص پوست‌های چرب، به پاکسازی عمقی منافذ پوستی از سبوم و آلودگی‌ها کمک می‌کند. همچنین با تنظیم فعالیت سلولی، باعث حفظ تعادل چربی پوست می‌شود و از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌نماید.

کیوتن، برای افرادی که روزانه ساعت‌های زیادی در معرض آلودگی‌های محیطی و نور آفتاب قرار می‌گیرند نیز مناسب است. این کوآنزیم علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانت، ضد التهاب و ضد پیری خود، از منافذ پوستی در برابر ورود آلودگی‌ها محافظت می‌کند.

استفاده موضعی کیوتن را از چه سنی بلامانع است؟

استفاده از کیوتن به استثنای کودکان زیر 3 سال، می‌تواند به سلامت پوست همه افراد در هر رده سنی کمک کند. این عنصر مهم، به راحتی پوست صورت، دست و گردنتان را تحت حفاظت خود قرار می‌دهد. این امر می‌تواند آسیب‌های کوتاه مدت را خنثی کند و با آسیب‌های ناشی از افزایش سن و سال مقابله نماید. بهترین سن شروع استفاده از کیوتن موضعی، دوران جوانی و نوجوانی است.

استفاده موضعی کیوتن

چطور از کیوتن استفاده کنیم؟

Q10 در شکل موضعی خود معمولا در محصولاتی مانند سرم‌ها، کرم دور چشم، مرطوب کننده‌های پوست و کرم‌های آبرسان یافت می‌شود. این دست محصولات زیبایی در محافظت از پوست و تامین نیازهای آن بسیار خوب عمل می‌کنند. چرا که پایداری بالایی نسبت به دیگر عناصر آنتی اکسیدان مثل ویتامین C و آهن دارند و با گذشت زمان یا قرار گیری در معرض هوا غیر فعال نمی‌شوند.

برای عملکرد بهتر و موثرتر محصولاتی که بر پایه کیوتن تولید می‌شوند، روتین بسیار کاربردی و مفیدی وجود دارد که به شرح آن می‌پردازیم:

  • صورت و گردن خود را با شوینده ملایم و مناسبی بشویید.
  • تونری مناسب جنس پوستتان انتخاب کنید و آن را روی پوست صورت و گردنتان به خوبی ماساژ دهید.
  • سپس روی پوست صورت و گردن را با چند قطره سرم آبرسان یا ویتامینه ماساژ دهید و حدود ده دقیقه اجازه دهید پوستتان استراحت کند.
  • حالا مناسب‌ترین زمان استفاده از کوآنزیم کیوتن است. لوسیون آبرسان و مرطوب کننده مناسبی انتخاب کنید که در فرمولاسیون خود حاوی کوآنزیم کیوتن باشد. آن را روی پوست صورت و گردنتان زده و اجازه دهید جذب شود.

پس از استفاده محصولات حاوی کیوتن، از ضد آفتاب با SPF بالای 30 استفاده کنید. این کار شانس مبارزه کیوتن با رادیکال‌های آزاد را افزایش می‌دهد و تاثیر شگفت‌انگیزی در حفاظت از پوست شما دارد.

اگر می‌خواهید از لوسیون بدن حاوی کوآنزیم کیوتن استفاده کنید، بهترین زمان ممکن، بلافاصله بعد از خارج شدن از حمام است. در این بازه زمانی، منافذ پوستی شما باز است و آماده جذب تمام ترکیبات مغذی موجود در محصولات زیبایی است.

کیوتن

آیا استفاده از کیوتن عوارض جانبی دارد؟

به طور کلی استفاده از کیوتن برای پوست بی‌خطر درنظر گرفته می‌شود. اما نتایج حساسیت و آلرژی در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین برای اطمینان از عدم حساسیت، توصیه می‌شود قبل از استفاده موضعی از محصولات حاوی کیوتن، تست پچ انجام دهید.

برای انجام تست حساسیت، کافی است یک قسمت از پوست دستتان را با خودکار علامت‌گذاری کنید. سپس مقداری از محصول مورد نظرتان را در آن ناحیه بمالید و 24 ساعت صبر کنید. اگر قسمت علامت‌گذاری شده دچار التهاب، قرمزی و دیگر علائم حساسیت نشد با خیال راحت از محصول مورد نظرتان استفاده نمایید.

منبع کیوتن حیوانی است یا گیاهی؟

گیاهی یا حیوانی بودن کیوتن بستگی به منبع مشتق شدن آن دارد. کیوتن معمولا از تخمیر مخمرهای قارچی تولید می‌شود و می‌توان گفت منبع گیاهی دارد. اما امکان تولید این کوآنزیم از منابع حیوانی نیز وجود دارد. برای حصول اطمینان از گیاهی بودن آن، بهتر است هنگام خرید به دنبال برچسب تایید کننده منابع گیاهی این ماده بگردید و یا به سایت برند مورد نظرتان مراجعه کنید.

آموزش گام به گام آرایش برای پوشاندن جوش صورت

انواع روش‌های برنزه شدن (بدون ضرر)

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *