انواع روش‌های برنزه شدن (بدون ضرر)

کدام یک از روش‌ های برنزه شدن برای پوست شما مناسب است؟

قبل از انتخاب هرگونه روش برای برنزه شدن پوستتان، لازم است بدانید چه فاکتورهایی میزان برنزه شدن پوست شما را تعیین می‌کند و کدام روش برای برنزه شدن پوستتان مناسب‌تر است.
در روند برنزه شدن، مرز بسیار باریکی بین سوختگی و برنزه شدن پوست وجود دارد. برخی از افراد بلافاصله دچار سوختگی می‌شوند و برخی نیز به ندرت سوختگی پوست در اثر برنزه شدن را تجربه می‌کنند. این امر تا حد زیادی به قدرت ملانین سازی پوست شما بستگی دارد.(ملانین همان رنگدانه طبیعی بدن است که در چشم، مو و پوست وجود دارد)

افرادی که پوست سفید و روشن‌تری دارند، ملانین کمتری تولید می‌کنند و با انتخاب دستگاه برنزه و آفتاب گرفتن برای برنزه شدن، ممکن است در مدت زمان کمی دچار سوختگی و التهاب پوستی شوند. به همین دلیل، بهترین روش برنزه شدن برای این افراد، استفاده از روش‌های موضعی برنزه کردن پوست است.

در مقابل، افرادی که پوست سبزه و تیره‌ای دارند، ملانین بیشتری تولید می‌کنند. از این رو می‌توانند بدون نگرانی، از آفتاب گرفتن و دستگاه برنزه برای برنزه شدن پوستشان بهره بگیرند.

روش‌های برنزه کننده ایمن و بی‌خطر

استفاده از برنزه کننده‌های موضعی

برنزه کننده‌های موضعی محصولاتی هستند که در اشکال مختلفی از جمله لوسیون، ژل، موس، اسپری، روغن و … تولید و عرضه می‌شوند.
هنگامی که شما برنزه کننده‌های موضعی را روی سطح پوستتان استفاده می‌کنید، مواد موجود در این محصولات، لایه‌های بیرونی اپیدرم(آخرین و سطحی‌ترین لایه تشکیل دهنده پوست) را می‌پوشانند و باعث تغییر رنگ پوست به برنز می‌شوند.
این دست از محصولات، برنزه کننده موقت در نظر گرفته می‌شوند و فقط تا زمانی که با آب و صابون معمولی شسته نشوند روی پوست دوام و ماندگاری دارند.

برنزه کننده
مواد موجود در برنزه کننده‌های موقت شامل کارامل، روغن جوجوبا و عصاره روغن گردو است. از این رو استفاده از فرمولاسیون ارگانیک محصولات برنزه کننده موقت، خطری برای سلامت پوست و بدن شما ایجاد نمی‌کند و می‌توانید با اطمینان خاطر از این دست محصولات استفاده کنید.

  • اسپری برنزه کننده

یکی از محبوب‌ترین روش‌های برنزه کردن پوست، استفاده از اسپری‌های برنزه کننده است.کاربرد اسپری بسیار راحت است و به شما این امکان را می‌دهد که در کمترین زمان ممکن، پوستتان را به بهترین شکل برنزه کنید.

اما این روش برنزه شدن، در کنار مزیت‌های منحصر به فرد خود، مشکلاتی از قبیل ایجاد لکه‌های پوستی موقت در اثر چند بار شستشو، ماندگاری کوتاه مدت و قابلیت کنترل پایین برای ایجاد رنگدانه دارد.

اگر به دنبال محصولی هستید که بتواند در کمترین زمان ممکن، پوستی برنزه و یکدست را به شما هدیه دهد، ست اسپری آرت دکو انتخاب شایسته‌ای برای شماست. این اسپری پوستتان را به خوبی برنزه می‌کند و از ایجاد لکه و ناهمواری روی پوست جلوگیری می‌نماید.
سرعت خشک شدن این محصول نیز بالاست و می‌تواند نواقص و لک‌های جزئی پوستتان را به خوبی پوشش دهد.

وجود اپلیکاتور خاص و کاربردی در کنار این اسپری، از رنگ گرفتن دستانتان جلوگیری می‌کند و سطحی یکدست و هموار از اسپری برنزه کننده را روی پوستتان پخش می‌کند.

  • لوسیون برنزه کننده

یکی از در دسترس‌ترین و راحت‌ترین محصولات موضعی برنزه کردن پوست، لوسیون‌ها و کرم‌های برنزه کننده هستند. این محصولات لایه برنز و جذابی روی پوستتان ایجاد می‌کنند و ماندگاری بالایی نسبت به اسپری‌های برنزه کننده دارند.
برای استفاده از کرم برنزه کننده، کافی است مقداری از آن را روی پوستتان زده و با حرکات دایره‌ای و یکنواخت روی پوست ماساژ دهید.

با استفاده از کرم برنزه کننده آردن، می‌توانید بدون نیاز به آفتاب و اشعه UV، پوستتان را به بهترین شکل ممکن برنزه کنید. کرم آردن برنزه کننده، قدرت ماندگاری بالایی دارد و می‌توانید بدون محدودیت در تمام فصول سرد و گرم سال از آن استفاده کنید.

وجود ویتامین E در فرمولاسیون آن، قدرت ترمیم و نرم کنندگی قابل توجهی به آن می‌دهد. قدرت مرطوب کنندگی کرم آردن، از خشکی و پوسته پوسته شدن پوستتان جلوگیری می‌کند و ماندگاری بالایی به این برنزه کننده می‌بخشد. بتاکاروتن به کار رفته در ساختار کرم آردن، رنگدانه برنز طبیعی و جذابی تولید می‌کند و می‌تواند پوستتان را به زیباترین حالت ممکن برنزه و درخشان نماید.

برنزه کننده‌های DHA

بسیاری از برنزه کننده‌های موضعی مثل لوسیون‌ها و اسپری‌ها، حاوی ترکیبی به نام DHA(دی هیدروکسی استون) هستند.

DHA نوعی مولکول قند است که از عصاره گیاهان به دست می‌آید و ترکیبی کاملا ارگانیک دارد. این ماده با اسید آمینه‌های موجود در لایه شاخی پوست واکنش می‌دهد و زمانی که روی پوست مالیده می‌شود، تولید رنگدانه پوست را تحریک می‌کند.
این واکنش به عنوان «واکنش میلارد» شناخته می‌شود و رنگدانه‌های پوستی تولید شده توسط این واکنش، ملانوئیدین نامیده می‌شوند.

هنگامی که ترکیبات حاوی DHA روی پوست مالیده می‌شوند، حدود 2 تا 4 ساعت زمان لازم است تا فرایند تولید رنگدانه و برنزه شدن پوست شروع شود و این روند می‌تواند 24 تا 72 ساعت، بسته به فعالیت و واکنش بدن هر شخص، ادامه یابد.
این روش برنزه ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر روش‌های موضعی دارد و با آب و صابون معمولی و عرق کردن از بین نمی‌رود.

برنزه شدن پوست با آفتاب

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های برنزه کردن پوست، استفاده از نور آفتاب است. این روش اگرچه محبوبیت و رواج بسیاری در میان مردم دارد، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب خطراتی مانند سرطان پوست و آفتاب سوختگی را با خود به دنبال دارد. به همین دلیل این روش در لیست روش های کاملا بدون خطر نیست. البته اگر قصد دارید پوستتان را با آفتاب گرفتن برنزه کنید، می‌توانید با رعایت برخی نکات ایمنی و تسریع روند برنزه شدن، خطرات ناشی از آن را کاهش دهید.

برنزه شدن پوست با آفتاب

  • قبل از شروع روند برنزه شدن، بدنتان را آماده کنید. برای اینکار، حدود 20 تا 30 دقیقه پیش از خروج از خانه، لوسیون ضد آفتاب مناسبی برای بدنتان استفاده کنید.
  • از کرم ضد آفتاب با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار آن را تمدید نمایید. این کار پوستتان را در برابر 97 درصد اشعه ماورا بنفش ساطع شده از آفتاب محافظت می‌کند و خطرات احتمالی را به حداقل می‌رساند.
  • هنگام آفتاب گرفتن، سعی کنید مقدار زیادی آب بنوشید. این کار با آبرسانی و تامین رطوبت پوست، از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند.
  • به دلخواه خود، روغن طبیعی مناسبی مانند روغن زیتون، نارگیل، فندق، چای سبز و … انتخاب کنید و قبل از آفتاب گرفتن، به تمام قسمت‌های بدنتان کامل ماساژ دهید. این کار علاوه بر تسریع روند برنزه شدن، از آفتاب سوختگی پوستتان جلوگیری می‌کند.
  • از کلاه و عینک آفتابی برای محافظت از پوست صورت و چشمان خود استفاده کنید.
  • استفاده از روغن برنزه کننده حاوی رنگدانه، علاوه بر تسریع روند برنزه شدن، با تامین رطوبت پوست، از آفتاب سوختگی پوستتان جلوگیری می‌کند. سعی کنید روغنی انتخاب کنید که خاصیت ضد آفتاب داشته باشد.

روغن برنزه کامان، ارائه شده برای محافظت از پوست شماست. این محصول غنی شده با روغن‌های گیاهی و ارگانیک آرگان، سویا، بادام و آفتابگردان است و ضمن تقویت پوست و سلول‌های پوستی، رطوبت مورد نیاز آنها را هنگام آفتاب گرفتن تامین می‌کند و از آفتاب سوختگی پوستتان جلوگیری می‌نماید. روغن کامان، خاصیت ضد آفتاب مناسبی دارد و با فاکتور SPF5 تا حدودی پوستتان را در برابر برخورد اشعه ماورا بنفش آفتاب محافظت می‌کند.
عصاره هویج موجود در این روغن، رنگ برنزه طبیعی و جذابی به پوستتان می‌بخشد.

ویتامین E موجود در این محصول، از التهاب و قرمزی پوست هنگام آفتاب گرفتن جلوگیری می‌کند و قدرت ترمیم خوبی به این محصول می‌بخشد و مواد مغذی مورد نیاز سلول‌های پوستی را به خوبی تامین می‌نماید.

  • برای جلوگیری از آفتاب سوختگی پوست هنگام آفتاب گرفتن، مرتبا موقعیتتان را تغییر دهید.
  • از غذاهای حاوی لیکوپن و بتاکاروتن مثل گوجه، هویج، سیب زمینی و کلم در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این کار کمک می‌کند در کمترین زمان ممکن، بدون آفتاب سوختگی برنزه شوید.
  • برای برنزه شدن بیشتر از 2 تا 3 ساعت، در معرض آفتاب قرار نگیرید. ملانین مسئول ساخت رنگدانه پوست است و بدن افراد مختلف آستانه محدودی در تولید ملانین دارد. پس از گذشت 3 ساعت، پوست شما قدرت ملانین سازی خود را از دست می‌دهد و دچار آفتاب سوختگی می‌شود.
  • زمان آفتاب گرفتن خود را هوشمندانه انتخاب کنید. قدرت نور آفتاب از 12 تا 3 بعد از ظهر در بالاترین حالت ممکن است و بیشترین آسیب را به پوستتان وارد می‌کند. پس بهترین زمان ممکن برای برنزه شدن در مقابل آفتاب، صبح زود و یا پس از 3 بعد از ظهر است.
  • استفاده از ژل آلوئه ورا پس از برنزه کردن پوست، به ماندگاری بیشتر برنزه شدن شما کمک می‌کند. همچنین در کاهش التهابات پوستی و تسکین آفتاب سوختگی، موثر عمل می‌نماید. برای این کار می‌توانید از ژل آلوئه ورا طبیعی یا محصولات حاوی عصاره آلوئه ورا استفاده کنید.

ژل آلوئه ورا سی گل با فرمولاسیون منحصر به فرد خود، پوستتان را از خشکی، التهاب و آفتاب سوختگی بعد از برنزه شدن نجات می‌دهد. این محصول در ساختار خود حاوی آلوئه ورا و گلیسیرین است و بنابراین می‌تواند علاوه بر آبرسانی عمقی، رطوبت مورد نیاز سلول‌های پوستی را تامین کند.

مواد آنتی اکسیدان به کار رفته در این ژل، از فعالیت رادیکال‌های آزاد بعد از برخورد اشعه ماورا بنفش آفتاب به پوست، جلوگیری می‌کند. اثر نرم کنندگی و خنک کنندگی ژل سی گل، سوختگی و التهابات پوستی را التیام می‌بخشد.

اما روش‌های برنزه کننده که سلامت شما را به خطر می‌اندازند

برنزه کردن پوست با دستگاه برنزه

دستگاه‌های برنزه و سولاریوم که در آرایشگاه‌ها و کلینیک‌های زیبایی برای برنزه شدن پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند یکی از رایج‌ترین روش‌های برنزه کردن بدن هستند و شاید بسیاری از شما گمان کنید که استفاده از این دستگاه‌ها ایمن است.
اما در واقع، این روش خطرات بیشتری نسبت به برنزه کردن زیر نور آفتاب برای پوست شما دارد. این دستگاه‌ها بدن را در معرض سطح بالایی از اشعه‌های UVB و UVA قرار می‌دهند که مقدار آنها بیش از 3 برابر اشعه‌های ساطع شده از نور آفتاب است.

دستگاه‌های برنزه کننده اگرچه محبوبیت خاصی میان مردم دارند، اما بسیار خطرناک هستند و سازمان بهداشت جهانی، آنها را به عنوان عوامل سرطان‌زا دسته بندی کرده است. طبق پژوهش‌های انجام شده، افرادی که قبل از 35 سالگی از دستگاه‌های برنزه استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به ملانوم را تا 59 درصد در بدن خود افزایش می‌دهند و با هر بار استفاده، میزان این خطر بیشتر می‌شود.

نکات ایمنی که قبل از استفاده برنزه کننده‌های موضعی باید بدانید

  • قبل از استفاده برنزه کننده‌های موضعی، از عدم حساسیت به آنها مطمئن شوید. برای این کار قسمتی از پوستتان را درنظر بگیرید و علامت گذاری کنید. سپس مقداری از محصول مورد نظرتان را روی آن تست کنید و 24 ساعت صبر کنید. در صورتی که دچار التهاب و قرمزی پوست، عطسه، سرفه و واکنش‌های آلرژیک نشدید، با اطمینان خاطر از این محصولات برای برنزه کردن پوستتان استفاده کنید.
  • قبل از استفاده محصولات موضعی، از دستکش استفاده کنید تا از رنگ گرفتن دستتان جلوگیری شود.
  • قبل از استفاده برنزه کننده‌های موضعی، بهتر است دوش بگیرید، اپیلاسیون انجام دهید و پوستتان را لایه برداری کنید. این کار مکانیسم عمل برنزه کننده‌ها را تقویت می‌کند و کمک می‌کند برای مدتی طولانی، پوست برنزه یکدست و زیبایی داشته باشید.
  • از مرطوب کردن پوستتان قبل از استفاده از این محصولات خودداری کنید؛ این کار می‌تواند در پروسه جذب و تولید رنگدانه اختلال ایجاد کند.
  • هنگام استفاده از برنزه کننده موضعی، آن را به صورت دایره‌ای و یکنواخت روی پوستتان ماساژ دهید با این روش پوست لکه نخواهد شد و سطح برنزه یکدستی خواهید داشت.
  • در برنزه کننده‌های موضعی، می‌توانید با تنظیم غلظت محصول مورد استفاده‌تان، شدت رنگ آن را روی پوستتان کنترل کنید. هرقدر غلظت محصول مورد استفاده‌ بیشتر باشد، شدت رنگ برنزه روی پوست نیز بیشتر است و برعکس.
  • از به کار بردن محصولات برنزه کننده موضعی در اطراف چشم، لب و غشاهای مخاطی اکیدا خودداری کنید.

آموزش گام به گام آرایش برای پوشاندن جوش صورت

همه چیز درباره Q10 و رابطه آن با پوست

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *